Zdrowie – według Światowej Organizacji Zdrowia – to nie tylko brak choroby, ale także stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego. Mając na uwadze wszystkie te aspekty, a także świadomość, że wiek przedszkolny dla człowieka jest tym momentem, w którym kształtują się jego obecne i przyszłe zachowania prozdrowotne, w grudniu 2010r. Rada Pedagogiczna wraz z radą Rodziców naszego przedszkola podjęła decyzję o przystąpieniu do Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Po trzech latach starań i działań prozdrowotnych naszej placówce nadano Certyfikat Wojewódzki Przedszkola Promującego Zdrowie.
Aby móc kontynuować realizację działań w zakresie promocji zdrowia, powołaliśmy specjalny Zespół do spraw Promocji Zdrowia, który opracowuje plany działań i koordynuje wszelkie działania w tej dziedzinie. Na każdy rok szkolny wybieramy priorytety z zakresu edukacji zdrowotnej, które w szczególny sposób będziemy propagować wśród całej społeczności przedszkolnej.
Działania dydaktyczno – wychowawcze obejmują dzieci, rodziców, nauczycieli i całą społeczność przedszkolną.
Promocja zdrowia jest ideą ogólnoświatową, obejmującą działania ochraniające, wzmacniające i pomnażające zdrowie.
Przedszkole Promujące Zdrowie, to takie, w którym dominuje troska o zdrowie i dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne i społeczne dzieci, nauczycieli, pozostałych pracowników placówki oraz rodziców.

CZYM JEST PROGRAM „PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE”?
Program powstał z inicjatywy WHO, z ogólnych założeń promocji zdrowia – realizowany jest w Polsce od 1991roku. Zrzesza wokół siebie placówki szkolne (Szkoła Promująca Zdrowie) i przedszkolne (Przedszkole Promujące Zdrowie) z całej Polski.
CO TO JEST PROMOCJA ZDROWIA?
Program ma na celu promocję zdrowia czyli zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Ważne jest tutaj założenie:
NASZE ZDROWIE W NASZYCH RĘKACH.
Aby osiągnąć ten cel, przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki
i podejmuje działania, które sprzyjają:
- Zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców),
- Podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie
i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
CELE PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ.
- Stwarzanie warunków do kształtowania zdrowego stylu życia,
- Współpraca z rodziną dziecka,
- Uświadomienie własnej odpowiedzialności za swoje zdrowie,
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie
z emocjami, - Rozwijanie zainteresowania aktywnością fizyczną,
- Rozbudzenie potrzeby podejmowania działań na rzecz środowiska.
STANDARDY PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE.
- Koncepcja pracy przedszkola sprzyja realizacji zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu
i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci. - Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną i stwarza warunki do praktykowania zachowań prozdrowotnych.
- Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
ZACHOWANIA PROZDROWOTNE W PRAKTYCE
Zachowania związane z żywieniem:
- Stwarzanie okazji i zachęcanie dzieci do spożywania nowych potraw,
- Niezmuszanie do jedzenia,
- Uczestniczenie dzieci w przygotowaniu prostych potraw,
- Ograniczenie spożycia cukru przez dzieci,
- Zachęcanie do częstszego picia wody,
- Zachęcanie do jedzenia warzyw i owoców,
- Wzbogacenie posiłków o produkty zbożowe.
Zachowania związane z dbałością o ciało:
- Regularne i dokładne mycie rąk,
- Uświadamianie konieczności mycia zębów,
- Uświadomienie konieczności dbania o higienę,
- Ochrona przed nasłonecznieniem.
Zachowania związane z aktywnością fizyczną:
- Promowanie aktywności fizycznej wśród dzieci,
- Zachęcanie do ruchu w czasie wolnym,
- Organizowanie zajęć ruchowych w czasie pobytu na placu zabaw,
- Prowadzenie gimnastyki porannej.
- Promowanie aktywności fizycznej wśród rodziców.
Zachowania związane z bezpieczeństwem:
- Uczestnictwo w zajęciach dotyczących postępowania w sytuacji różnych zagrożeń,
- Uczenie się przez dzieci zasad bezpiecznego zachowania w różnych sytuacjach,
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- Poznanie sposobów wyrażania emocji oraz radzenia sobie
w sytuacjach trudnych